Content voor Ingelogde Gebruikers

7 inzichten wat je uit gedrag kunt aflezen

Vanuit onze drijfveren zijn er verschillende gedragingen op de werkvloer te herkennen. In het kort zijn drijfveren onderdeel van je persoonlijkheid, maar ze zeggen niet wie je bent. Zij zijn de motivatie voor je manier van denken, voelen of handelen. Ze laten zien wat je drijft en hoe je daarmee in actie komt. In dit artikel geven we je 7 inzichten wat je uit gedrag kunt aflezen.

Hoe zien die verschillende gedragingen en/of communicatie eruit en waaraan kun je ze herkennen?

  1. Gedrag: zoekend naar herkenning en erkenning, bij de groep willen horen vanuit een ‘onveilige’ buitenwereld; je herkent ze als personen die geborgenheid zoeken en zich veilig willen voelen in de groep waartoe ze behoren. Ook houden ze van tradities vanuit het verleden en voelen zich hiermee verbonden.
  2. Gedrag: energiek, alert, gehaast; je herkent ze als personen die daadkrachtig optreden, besluitvaardig zijn en vooral op zichzelf gericht zijn.
  3. Gedrag: ordelijk, alles heeft een plek, vaste structuren; je herkent ze als personen die betrouwbaar zijn, loyaal, houden van discipline, structuur en rechtvaardigheid.
  4. Gedrag: houdt van aanpakken, succesvol willen zijn en is niet vies van competitie; je herkent ze aan personen die ondernemend zijn, gaan voor resultaat en succes met name voor eigen gewin.
  5. Gedrag: luistert naar de mening van anderen, erbij willen horen vanuit harmonie en gelijkwaardigheid; je herkent ze als personen die heel sociaal zijn, geïnteresseerd zijn naar wat jij belangrijk vind en wat niet, zoekend naar consensus en zich verbindt met de groep.
  6. Gedrag: nadenkend, beschouwend,  vraagt door en wil begrijpen; je herkent ze als personen die kennis willen opdoen en delen, graag analyseren en uitpluizen, onderzoeken en met nieuwe ideeën op de proppen komt.
  7. Gedrag: aanschouwt het groter geheel, verbindt en relativeert; Je herkent ze als personen die innerlijk ‘weten’, zich bezig houden met zingeving en betekenis.

 

Wat kun je met deze inzichten?

Je herkent vast wel een situatie waarbij je een collega vraagt iets voor je te doen. Soms kun je de reactie van die persoon niet begrijpen en denk je: ‘dit was toch niet een ingewikkelde opdracht?…..’. Of misschien zie je tussen collega’s bepaalde spanningen als er vergaderd wordt en is er eentje altijd die altijd het woord wil voeren en iets te klagen heeft. Kijk je dan wel eens rond hoe je collega’s op het gedrag van deze persoon reageren? Begrijp je waarom die ene collega altijd op de voorgrond wil staan?

  • Inzicht geeft begrip in gedrag omdat je het waarom begrijpt. Als je inzicht hebt in de achterliggende drijfveren van jezelf en die van je collega’s kunnen spanningen verdwijnen, begrijp je waarom je collega reageert naar jou als je hem of haar vraagt iets voor je te doen. Bijvoorbeeld omdat je collega erg gesteld is op structuur en orde en op bepaalde momenten niet gestoord wil worden in zijn of haar werk.
  • Inzicht geeft aanzet tot verandering. Verandering in gedrag doordat je elkaar beter begrijpt. De onderlinge samenwerking krijgt ineens een boost waardoor er eindelijk verbinding ontstaat en je samen in staat bent grotere successen te boeken in minder tijd.
  • Inzicht geeft aanzet tot inspiratie: doordat je jezelf nog meer herkent in wat je energie geeft en ook weet wat je collega’s energie geeft, ben je in staat jezelf te inspireren. Jouw enthousiasme om iets binnen je team of organisatie te bereiken straal je uit en werkt aanstekelijk. Hetzelfde geldt voor je collega’s die inzicht in hun eigen drijfveren hebben verkregen. Geïnspireerd raken en doorgeven om elkaar voort te helpen en meer rendement te halen uit jezelf, elkaar en de doelstellingen van de organisatie. Daar willen we naar toe.
  • Inzicht verbetert communicatie: Als je weet dat iemand het erg belangrijk vind dat er harmonie is en aandacht voor elkaar dan kun je al heel veel bereiken door de mening van die persoon te vragen over een idee van jou of een bepaald project. Iemand die van succes houdt en van aanpakken weet kun je bijvoorbeeld vragen naar hoe hij of zij dit bereikt heeft. Inzicht in drijfveren leert gerichter te communiceren doordat je kennis hebt genomen van de manier waarop je vragen kunt stellen aan je collega’s. Deze nieuwe communicatie zorgt ervoor dat er direct connectie ontstaat omdat de ander zich begrepen voelt in de manier waarop je iets vraagt. Het lijkt misschien ingewikkeld maar eigenlijk is het heel basic en makkelijk toepasbaar.

“Het zijn niet de sterkste soort die overleven en ook niet de meest intelligente. Het is het soort dat het best reageert op veranderingen.” (Charles Darwin)

Scroll naar boven